Att ha haft en tjejdag

publicerat i Familjen, kreativitet, ledig tid;
Fortsätter med att försöka komma ikapp här inne och nu är vi framme vid lördagen på sportlovet då jag hade bokat in en 4 timmars kurs med drejning och skapande i lera för mig, Moa och systrarna.
 
En kompis till Moa hade varit iväg med sin familj och drejat och Moa har tjatat sen dess att hon också ville iväg, vi provade ju på att dreja lite grann när vi var på Gotland i somras och hon tyckte det verkligen var superkul!!
 
Så kl 10 var vi på plats hos en tjej här i stan som drejar och säljer och ibland ordnar kurser för privatpersoner.
 
 
Systrarna började vid drejskivan och Merja som höll i det, instruerade innan de fick köra igång.
 
 
Sen var det min och Moas tur och hon var ju en naturbegåvning och behövde nästan ingen hjälp alls!
 
 
De som inte fick plats vid drejskivorna fick vara i andra änden av lokalen och skapa något i lera på fri hand. Här håller syrran på att göra ett stort fat utifrån ett fat som hon hade som mall.
 
 
Halvvägs så bjöd hon på fika och då passade jag på att spana in hennes fina alster som hon hade till salu och jag hade gärna köpt ett par sådana här muggar men jag får nog vänta lite då de inte var så billiga ;-)
 
När vi var klara så fick vi lämna våra alster där och så skulle hon bränna och glasera dem så det skulle ta ca 3-4 veckor innan vi fick hämta dem. Ska bli så spännande att se vad som blev av allting.
Speciellt syrrans stora fat är jag nyfiken på och även de 2 muggar som jag försökte mig på.
 
Kort sagt så kan vi säga att det var en toppendag och jag somnade t om en sväng i soffan när vi kom hem efteråt! Jobbigt att vara kreativ! ;-)

Kommentera inlägget här :